Amb motiu del Dia Mundial de l’Aigua, el passat 22 de març, Compromís ha organitzat este dissabte una jornada de reivindicació del Riu Vinalopó on han participat membres del govern valencià, la Secretària Autonòmica de Política Territorial, Urbanisme i Paisatge Imma Orozco i el Secretari Autonòmic d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica Paco Candela, la presidenta de l’Observatori del Vinalopó Ana Campos i altres membres d’esta associació i càrrecs locals i militants de Villena, Elda, Petrer, Monòver, Novelda i Elx.

La ruta ha començat a la sèquia del Rei a Villena, després a Elda, al punt on comença el canal formigonat per on discorre el riu al tram urbà, ha continuat amb la visita als Clots de la Sal de Novelda, ara declarats Paratge Natural Municipal i ha finalitzat a Elx, a la zona del “Valle trenzado” on el llit del riu també discorre formigonat.

Ana Campos de l’Observatori del Vinalopó ha destacat el gran valor en biodiversitat -amb presencia d’espècies endèmiques-, patrimonial i social com a eix de vertebració i comunicació entre els municipis de la conca que té el riu Vinalopó, a pesar del seu estat, en molts punts degradat i la necessitat de recuperar el paisatge fluvial, utilitzant com a base el Pla Director del Riu elaborat per CEDEX a instància de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica.

Imma Orozco s’ha compromés a traslladar l’actual Pla Director a plans territorials o sectorials que garantisquen el seu compliment per totes les administracions involucrades: ajuntaments de la conca del Vinalopó, Generalitat Valenciana, Ministeri i Confederació Hidrogràfica i l’oportunitat que s’obri de fer actuacions de recuperació gràcies als fons europeus, també ha agraït la important faena de la societat i associacions com l’Observatori en defensa del riu i del territori. Paco Candela ha ressaltat que des de la Generalitat ja s’ha iniciat l’execució d’alguns projectes que van en la línia de compliment del Pla Director i que es podrà avançar molt més encara amb un tercer Botànic al govern valencià.

La portaveu de Compromís per Novelda, Sílvia Anna, ha recordat la recent declaració del Paratge Natural Municipal de la Serra de la Mola i els Clots de la Sal, que encara s’està desenvolupant així com la necessitat d’anar executant les distintes fases el projecte d’anell verd en el tram urbà del riu a Novelda. La jornada ha servit per a potenciar la comunicació entre les associacions de defensa del riu i els càrrecs locals i del govern valencià i ha conclòs amb la necessitat de recuperar l’estat natural del riu i compatibilitzar els usos (agricultura, indústria,…) amb la conservació de l’ecosistema fluvial.

Declaracions de Sílvia Anna, Paco Candela i Imma Orozco des dels Clots de la Sal, Novelda (Valls del Vinalopó)

Manifest de Compromís pel Vinalopó