El grup municipal Compromís per Novelda ha presentat en el plenari ordenari de juny una moció per a la protecció i conservació del sistema de reg tradicional del municipi de Novelda. La moció ha estat aprovada per unanimitat per tots els grups polítics.

Esta proposta ve motivada per la necessitat de protegir el nostre patrimoni. El sistema de reg de Novelda que va funcionar fins fa uns anys estava bastat en la irrigació dels camps amb el sistema de “a manta” per mitjà d’una xarxa de sèquies i partidors que estan desapareixent a causa dels nous sistemes de regadiu que fan innecessàries estes infraestructures. Això provocarà que molts noms de partidors i sèquies es perdran irremissiblement i passaran a formar part de l’arqueologia toponímica si no arbitrem els mitjans perquè no queden en l’oblit.

Sílvia Anna, portaveu del grup municipal Compromís per Novelda, demanava per tant que en cada sèquia, partidor, llavador o qualsevol altre element d’importància, es reserve i habilite un espai a manera de testimoni i es col·loque un cartell informatiu amb el nom que tenia i altres qüestions històriques o antropològiques que el departament de Cultura considere oportú.

Tots els grups polítics van mostrar el seu suport a la proposta, i l’equip de govern es va comprometre a dur-la endavant i demanar al departament de Cultura que estudie quina informació s’inclourà en les sèquies i partidors.

La demanda de Compromís segueix la línia de protegir el nostre patrimoni material i immaterial, que acabarà perdent-se si no s’hi posa remei. En este sentit, Compromís ja va presentar una moció en el mes de gener, que també va comptar amb el vot favorable de tots els partits, per tal de senyalitzar els camins rurals del terme de Novelda.