Després de dues eleccions generals sense indicis clars de que es puga formar govern a Madrid, està de plena actualitat la política de pactes entre els distints partits polítics a fi de poder configurar una majoria que permeta governar.

Ara fa poc més d’un any a Novelda es va viure una situació semblant. Cap partit va aconseguir, ni de bon tros, la majoria suficient per poder governar en solitari. Els partits van entrar en negociacions per tal d’aconseguir una majoria que donara suport a un Equip de Govern municipal i nomenar un Alcalde.

El resultat ja el coneixen vostès: un Alcalde del PSOE i un Equip de Govern amb 6 regidors/es del PSOE i 6 regidors/es de l’UPyD. I tots i totes els regidors/es de l’equip de govern, els 12, alliberats a temps total o parcial. El que no s’havia vist mai a Novelda. En pocs dies, el PSOE i l’UPyD incomplien les seues promeses electorals respecte a jornals i quantitat d’alliberats/es. Van intentar explicar, amb poca fortuna, que el que anaven a fer era el que havien promés. Un any després sols queda una idea clara, els 12 regidors/es de l’Equip de Govern continuen alliberats i l’Ajuntament continua gastant els mateixos diners en càrrecs polítics que durant el govern del PP.

Però el pacte PSOE-UPyD plantejava altra qüestió: com anava a poder funcionar un pacte entre dos partits “ideològicament antagònics”? Abans de respondre a esta qüestió un aclariment, no som nosaltres els qui fem eixa definició, són regidors/es del PSOE qui així ho defineixen en el mateix Plenari. I respecte a la pregunta anterior, Novelda té la resposta i nosaltres la compartim, l’UPyD ha cedit en poques coses i el PSOE en moltes. Dit d’una altra manera, l’UPyD s’ha fet molt poc més d’esquerres i el PSOE s’ha fet molt més de dretes. Novelda té un govern UPyD-psoe, així, uns amb majúscules i els altres amb minúscules.

La balança està desequilibrada. Sols un element equilibra la balança (sembla ser que pensa el PSOE), sols un element justifica les renúncies ideològiques del PSOE (sembla ser que pensa el PSOE): “Alcaldia a canvi d’ideologia”.

I ara, un any després, un dels punts pitjor explicats d’eixe pacte comença a aclarir-se. El Sr. Armando Esteve no renuncia a ser Alcalde (són paraules seues en el Plenari, no nostres). Tantes preguntes fetes per Compromís al Sr. Alcalde començaven a tenir resposta, i no per ell.

Compromís ja ho va fer públic al Plenari, considerem justa la “no renúncia” del Sr. Esteve. Ens és completament indiferent que l’Alcalde siga del PSOE o de l’UPyD. El que importa són les polítiques que faça un Equip de Govern. I en este aspecte, des de fa un any, qui marca el ritme i qui imposa majoritàriament la seua ideologia és l’UPyD.

I d’eixe Plenari de juliol, d’eixa “no renúncia” del Sr. Esteve queda, per damunt de tot, l’esperpèntica actuació i les esperpèntiques respostes que ens va donar el Sr. Alcalde.

Sílvia Anna, portaveu de Compromís per Novelda